Svatomartinské víno, podzimní večery u krbu

Mám ráda mlhu večer a k ní víno. Hodně lidí nadává na počasí, na zimu, déšť, vítr. Ale já ne. Sportuji co nejvíc venku bez ohledu na počasí. A jsem za to ráda.  O to větší paráda  nás čeká potom na jaře. Takový je svět, příroda. Přijímám ji takovou jaká je. Miluju ji a všechno co nám dává k dispozici stojí za to. Např. červené víno 😊

Červené víno, nejen Svatomartinské

Je zázračné a zdraví prospěšné –  v určitém množství a kvalitě. A i kdyby ne, tak já jsem o tom přesvědčena a věřím tomu a tím pádem to pro mě pravda je. Co je to ale „určité množství“?

Studie opakovaně ukázaly, že průměrná konzumace červeného vína snižuje riziko hned několika onemocnění, včetně onemocnění srdce. Je to dáno hlavně vysokým obsahem silných antioxidantů.

Určitě jste slyšeli o pojmu „Francouzký paradox “. Pravým důvodem lepšího zdraví Francouzů je asi ale to, že jí více celozrnných potravin, zeleniny, ryb a celkově mají zdravější životní styl. Také je otázka, jaká kvalita potravin je u nich v regálech supermarketů.

V každém případě hrozny jsou bohaté na mnoho antioxidantů a fytolátek. Ty zahrnují resveratrol, katechiny, epikatechiny a proanthokyanidiny. Pokud pijete víno pouze kvůli obsahu všude zmiňovaného resveratrolu, tak smůla, protože je ho i v jedné lahvi velmi málo. Abyste dosáhli nějakého efektivního množství jednalo by se o vypití několika lahví denně. Což asi nebude ta správná cesta.

Lidé, kteří pijí přibližně 150 ml červeného vína denně, mají asi o 32 % nižší riziko srdečních onemocnění a mrtvice, než lidé, kteří nepijí. Ovšem vysoký příjem vína může k uvedeným problémům naopak přispět.

Další benefity:

  • Nižší riziko vzniku rakoviny (studie ukázaly, že mírná konzumace vína je spojena se sníženým rizikem několika rakovin, včetně rakoviny tlustého střeva, vaječníků a prostaty).
  • Nižší riziko vzniku deprese (lidé středního a staršího věku, kteří vypili 2-7 sklenic vína týdně, byli méně depresivní). Tak  to bych pochopila 🙂
  • Nižší riziko vzniku demence (pití 1-3 sklenic vína denně je spojeno se sníženým rizikem demence a Alzheimerovy choroby).
  • Snížení inzulínové rezistence (pití 2 sklenic za den nealko červeného vína po dobu 4 týdnů může pomoct snížit inzulinovou rezistenci).
  • Červené víno  nemají úplně rády plísně všech možných druhů.
  • Mírná konzumace červeného vína byla spojena se sníženým rizikem vývoje diabetu 2. typu u žen.

Ale pořád vyvstává otázka, kolik je přiměřené množství?

Teoreticky:

  • Ženy 1 – 1,5 sklenice denně
  • Muži 1 – 2 sklenice denně

Myslím, že toto množství můžeme konzumovat s čistým svědomím i hlavou.

Ještě mě hodně potěšila i překvapila informace, že české Svatomartinské (první mladé víno ročníku) u nás v ČR válcuje Beaujolais Nouveau.

Závěr je jasný: víno k životu patří, ale všeho s mírou!